Skip to content

طرز تهیه گوش فیل نازک و خوشمزه به روش اصلی اصفهان

گوش فیل
۱۶۰ دقیقه
۴ نفر

یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و با اصالت ایرانی گوشفیل است که شباهت زیادی به زولبیا و بامیه دارد. این شیرینی معمولاً در ماه مبارک رمضان تهیه می‌گردد و در سفرهای افطار به چشم می‌خورد. گوشفیل جزو شیرینی‌های رسمی استان اصفهان است و اکثر افرادی که به این استان سفر می‌کنند حتماً گوشفیل با دوغ اصفهان را امتحان کرده‌اند. این شیرینی دارای بافت ترد و پوکی است که در نهایت داخل شربت قرار می‌گیرد. علت نام گذاری گوش فیل، شباهت ظاهری آن در گذشته به گوش فیل بوده است اما امروزه در شکل‌های گوناگونی تهیه می‌شود. طرز تهیه شیرینی گوش فیل بسیار ساده و راحت است و می‌توان آن را بصورت خانگی تهیه نمود و از طعم آن نهایت لذت را برد.

مواد لازم برای تهیه گوش فیل خوشمزه به روش اصفهان:

  • ۱. شیر: ۱ فنجان سر خالی
  • ۲. شکر: ۲ لیوان
  • ۳. تخم مرغ: ۱ عدد
  • ۴. آب: ۱ لیوان
  • ۵. آرد: ۱ لیوان
  • ۶. گلاب: ۴ قاشق غذاخوری
  • ۷. روغن جامد: ۳ قاشق غذاخوری
  • ۸. ماست چکیده: ۱ قاشق غذاخوری
  • ۹. آب لیمو ترش: ۱ قاشق چایخوری
  • ۱۰. زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • ۱۱. بکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه گوش فیل خوشمزه به روش اصفهان:

  • ۱. تهیه شربت گوشفیل:

    با توجه به اینکه در حین تهیه خمیر شیرینی نیاز به شربت آن است در اولین مرحله اقدام به تهیه شربت نمایید. شیرجوشی با ابعاد مناسب انتخاب کرده و پس از اضافه کردن آب روی حرارت قرار دهید. پس از گرم شدن آب شکر را بصورت مرحله‌ای اضافه کرده و بخوبی هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. حدوداً ۵ دقیقه دیگر زمان دهید تا کلیه مواد با یکدیگر ترکیب گردد و سپس از روی حرارت بردارید و زمان دهید تا سرد شود.

  • ۲. مرحله اولیه تهیه خمیر شیرینی:

    در ادامه شروع به آماده کردن خمیر شیرینی نمایید. ۱ عدد کاسه نسبتاً بزرگ را انتخاب کرده و سپس تخم مرغ‌ها را اضافه نمایید. بخوبی تخم مرغ را هم بزنید تا کاملاً یکدست شود و در ادامه شیر و روغن را نیز اضافه کرده و مجدداً شروع به مخلوط کردن مواد کنید. بکینگ پودر را به همراه ماست و ۲ قاشق از شربت سرد شده به ترکیب اضافه کرده و با کمک همزن کلیه مواد را ترکیب کنید تا کاملاً یکدست شود.

  • ۳. اضافه کردن آرد به خمیر :

    ۱ لیوان آرد را الک کرده و در ادامه بصورت مرحله‌ای به خمیر مایع اضافه نمایید و مخلوط را ترکیب کنید. در نهایت با کمک دست خمیر مایع را بخوبی ورز دهید. لازم است در طول ورز دادن چندین بار خمیر را باز و بسته کنید تا کاملاً هواگیری شود و در انتها روی خمیر سلفون کشیده و به مدت ۲ ساعت به خمیر استراحت دهید.

  • ۴. ورز دادن خمیر پس از استراحت :

    پس از گذشت زمان مشخص شده خمیر را از داخل کاسه خارج کرده و روی سطح صاف و تمیزی آن را باز کنید. از قبل روی سطح کار خود مقداری آرد بپاشید و کلیه قسمت‌های خمیر را با کمک وردنه باز کرده و مجدداً آن را جمع کنید تا کاملاً هواگیری انجام شود.

  • ۵. قالب زدن خمیر شیرینی :

    مجدداً خمیر را روی سطح کار خود پهن کرده و بصورت مربع در ابعاد ۲ سانتی متری برش بزنید. همچنین می‌توانید با استفاده از قالب‌های شکلی خمیر را برش بزنید.

  • ۶. سرخ کردن گوشفیل‌ها:

    حال داخل شیرجوش به میزانی که گوشفیل‌ها شناور باقی بمانند روغن اضافه کرده و زمان دهید تا حسابی داغ شود. هرچه روغن داغ‌تر باشد گوش فیل‌ها بیشتر پف خواهد کرد. خمیرهای برش داده شده را داخل روغن داغ بیاندازید و زمان دهید تا بخوبی پف کند و طلایی رنگ شود. در طول سرخ شدن لازم است با کمک چنگال گوش فیل‌ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف آن به یک میزان سرخ شود. پس از سرخ شدن، گوشفیل ترد و طلایی را در شربت ریخته و پس از گذشت کمتر از ۱ دقیقه آن را از شربت خارج کنید و داخل صافی قرار دهید تا شهد اضافی آن گرفته شود.

  • ۷. مرحله نهایی و تزئین:

    گوش فیل خوشمزه شما آماده است و می‌توانید در ظرف مخصوص خود سرو کرده و از پودر قند، نارگیل و پسته جهت تزئین آن استفاده نمایید.

کتری و قوری پارس مدل درسا

از دیگر محصولات برند پارس استیل می‌توان به ست کتری و قوری اشاره کرد که در دو مدل پارس و ...

مشاهده محصول

گوش فیل افغانستانی

گوش فیل افغانی جزو یکی از شیرینی‌های مقوی بخصوص در ماه مبارک رمضان است. طرز تهیه این شیرینی اندکی با نسخه ایرانی آن متفاوت است. در ادامه می‌توانید با روش مرحله به مرحله گوش فیل افغانستانی بیشتر آشنا شوید.

مواد لازم گوش فیل ساده و خانگی:

آرد: ۳ لیوان

شیر: ۷ الی ۸ قاشق غذاخوری

روغن: به میزان لازم

وانیل: ۱ قاشق چایخوری

بکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری

شکر: ۲ قاشق چایخوری

نمک: ۱ قاشق چایخوری

تخم مرغ: ۲ عدد

طرز تهیه گوش فیل افغانستانی نازک و خوشمزه:

در یک ظرف مناسب آرد الک شده و روغن را اضافه نمایید و بخوبی مخلوط کنید. در ادامه شیر و تخم مرغ را اضافه کرده و مجدداً کلیه مواد را ترکیب کنید تا کاملاً یکدست شود.

در مرحله بعدی نمک، شکر و وانیل را اضافه کنید و مجدداً مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید. حدوداً ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان لازم است خمیر آماده شده را بخوبی ورز دهید تا حسابی جا افتاده شود. حال یک عدد شیرجوش را روی حرارت قرار داده و به میزانی  که شیرینی شناور باشد روغن اضافه کنید و صبر کنید تا داغ شود.

خمیر را در اندازه دلخواه بصورت شانه جدا کرده و با کمک دست و یا قالب به آن شکل دهید. در پایان آن را در روغن داغ شده اضافه کنید. برای آنکه سرخ کردن مواد بخوبی انجام شود لازم است درجه حرارت گاز متوسط رو به کم باشد.

پس از سرخ شدن دو طرف گوشفیل‌ها آن را از روغن خارج کرده و داخل توری و یا پارچه تمیزی قرار دهید تا روغن آن خارج شود. در پایان شیرینی‌ها را در ظرف مخصوص چیده و با کمک پودر هل و شکر آن را تزئین کنید.

دستور تهیه شیرینی نخودچی ترد و خانگی با طعم اصیل

شیرینی نخودچی جزو شیرینی‌های خوشمزه و بسیار پرطرفداری است که اصالتاً متعلق به شهر قزوین است. نگهداری آسان و حجم ...

نکات لازم زمان تهیه شیرینی گوشفیل:

نوع آرد مصرفی، حتماً آرد سفید شیرینی پزی باشد.

میزان شربت داخل شیرینی بستگی به ذائقه شما دارد و هرچه بیشتر داخل شربت قرار بگیرد جذب شربت بیشتر خواهد بود.

هرچه روغن داغ‌تر باشد، گوشفیل‌ها بیشتر پف خواهد کرد.

میتوانید بجای استفاده از گلاب در شربت از چند دانه هل استفاده نمایید.  

امتیاز ۵ از ۵، تعداد امتیازات ۲.