Skip to content

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی

ته دیگ بخش هوس برانگیز پلوست و به قدری خوشمزه و دلچسب است که کمتر کسی حاضر است از آن بگذرد. برای تهیه یک ته دیگ مجلسی و رستورانی انتخاب قابلمه مناسب بسیار مهم است تا شکل ته دیگ حفظ شود و یک ته دیگ قلفتی خوشمزه تهیه شود. معمولاً ته دیگ انواع مختلفی دارد ولی آنچه که بیشتر طرفدار دارد ته دیگ برنج است که در اکثر رستوران‌ها نیز در کنار پلو سرو می‌شود. این نوع ته دیگ معمولاً همراه با ماست و تخم مرغ و یا بدون ماست تهیه می‌شود. در این مطلب با طرز پخت ته دیگ برشته زعفرانی در قابلمه پارس استیل آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه برنج زعفرانی:

۱. برنج: ۲ پیمانه

۲. زعفران غلیظ شده: ۲ قاشق غذاخوری

۳. روغن: ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه برنج زعفرانی خوشمزه همراه با ته دیگ:

خیس کردن برنج

در مرحله اول لازم است برنج را به مدت ۲ ساعت با نمک خیس نمایید. پس از گذشت این مدت قابلمه‌ای را از آب پر کرده و روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاید. حال آب برنج را خالی کرده و داخل قابلمه آبجوش بریزید. پس از گذشت مدتی که برنج چند قل خورد آن را آبکش کرده و روی آن آب بریزید. در این مرحله بهتر است برنج را مقداری زنده بردارید تا کاملاً دان شود.

تهیه برنج زعفرانی

 برنج آبکش شده را داخل کاسه‌ای ریخته و با مقداری روغن و زعفران دم شده مخلوط نمایید. این کار را به آرامی انجام دهید تا برنج له نشود و سپس بخوبی آن را مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شود.

دم کردن برنج

قابلمه استیل سایز مناسب خود را انتخاب کرده و کف آن را روغن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و زمان دهید تا روغن داغ شود. در این مرحله برنج زعفرانی را داخل قابلمه اضافه نمایید سپس با پشت قاشق سطح برنج را صاف کنید تا بصورت منسجم شود. حال می‌توان باقی برنج را اضافه کرده و مجدداً سطح برنج را با قاشق صاف کنید تا کاملاً یکدست شود سپس درب قابلمه را گذاشته و زمان دهید تا پخت کامل برنج انجام شود.

پخت برنج و تهیه ته دیگ

روی سینک مقداری آب بریزید و پس از پایان زمان پخت برنج، قابلمه را روی سینک قرار دهید. میزان آب باید مقداری باشد که کف قابلمه را پوشش دهد. حال قابله برنج را روی دیس مورد نظر خود برگردانید. مشاهده خواهید کرد که برنج به همراه ته دیگ کاملاً منسجم و بدون چسبندگی از قابلمه جدا می‌شود.

انواع ته دیگ

ته دیگ انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه برنج غذای اصلی ایرانیان است میتوان با تنوع بخشیدن به ته دیگ از یکنواختی آن جلوگیری کنید. بطور مثال برای غذاهای خورشتی از ته دیگ های تردتر استفاده می‌شود و برای غذاهای پلویی از ته ‌دیگ‌های به نسبت نرم تری مانند سیب زمینی استفاده می‌شود. برای تهیه ته دیگ میتوان از نان لواش، سنگک، تست، باگت، سیب زمینی همراه با کنجد و یا زیره، بال مرغ، تخمه و کنجد، اسفناج، برنج زعفرانی همراه با ماست یا بدون ماست، کاهو و کدو حلوایی و … استفاده کرد.

فوت و فن پخت ته دیگ برنجی

برای تهیه ته دیگ برنج لذیذ و خوشمزه بهتر است از برنج ایرانی استفاده نمایید.

ته دیگ زعفرونی را میتوان همراه با تخم مرغ نیز تهیه نمود. برای تهیه این مدل ته دیگ زعفرونی لازم است ماست به میزان نصف پیمانه و یک عدد زرده تخم مرغ را به لیست مواد اولیه خود اضافه نمایید.

در برخی مواقع برای تهیه ته دیگ از سبزیجات خشک شده استفاده می‌شود که بهتر است با نوع خورشت همخوانی داشته باشد.

میتوان برای زیباتر شدن و خوشمزه‌تر شدن ته دیگ، مقداری کنجد در کف ریخته و سپس برنج را اضافه نمایید.

 ارزش غذایی ته دیگ برنجی به ازای یک کف دست

کالری: ۷۸

کربوهیدرات: ۳/۵

پروتئین: ۰/۳

چربی: ۰/۷