Skip to content
چطور دیگ زودپز سوخته و سیاه را سفید کنیم؟

چطور دیگ زودپز سوخته و سیاه را سفید کنیم؟

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها تمیز و سفید کردن ظروف استیل از جمله زودپز پس از سوختگی است. ممکن است پس از استفاده از زودپز و پایان یافتن پخت بدنه داخلی دیگ دچار سوختگی و یا لکه شود و زیبایی خود را از دست بدهد. برای از بین بردن تکه‌های سوخته چسیبده به سطح آن لازم نیست از سیم ظرفشویی و یا قاشق استفاده کنید. در این مطلب ابتدا مواردی که باعث سوختگی زودپز خواهد شد را بیان کرده و در ادامه راه حل‌های ساده موجود جهت از بین بردن آنها گفته خواهد شد.

مواردی که باعث سوختگی زودپز می‌شود:

از دور درب بخار خارج شود: 

در صورتی که لاستیک دور درب خراب و دچار فرسایش شده باشد باعث می‌شود اطراف درب را به خوبی پوشش ندهد و همین امر باعث خروج بخار زیادی از اطراف آن و یا نشتی دیگ می‌شود، درنتیجه آب داخل زودپز کاهش یافته و در پایان موجب سوختگی می‌گردد.

میزان آب داخل زودپز کم باشد:

 از آنجا که بخشی از آب در حین پخت تبخیر می‌شود در صورتی که جهت پخت غذا در زودپز از میزان آب کمتری نسبت به حد معمول استفاده کنید، بخشی از آن بخار شده و در نهایت باعث سوختگی خواهد شد.

از سوپاپ مقدار بخار بیشتری خارج گردد:

 در صورتی که سوپاپ دچار مشکل و خرابی شده باشد باعث می‌گردد بخار زیادی از قسمت سوپاپ خارج گردد و این مورد نیز باعث از دست رفتن مقدار زیاد آب و خشک شدن و سوختگی خواهد شد.

✓ شعله زیر گاز زیاد باشد:                                      

 زمانی که شعله زیر گاز زیاد باشد این مورد نیز باعث ایجاد بخار آب بیشتری خواهد شد و همین امر نیز یکی از موارد سوختگی در زودپز خواهد بود.

دیگ زودپز ۴/۵ لیتری پرشیا (کف سه لایه)

دیگ ۴/۵ لیتری مدل پرشیا از دیگر محصولات بروز پارس استیل است که از لحاظ ظاهری نیز بسیار شبیه به ...

مشاهده محصول

البته ذکر این نکته الزامی است در صورتی که زیر دیگ بیش از اندازه زیاد باشد مسئله فراتر از سوختگی خواهد بود و ممکن است دیگ زودپز منفجر شود.

نحوه شستن زودپز سیاه شده بر اثر سوختگی

اگرچه که ظروف استیل بسیار مقاوم بوده و با هر نوع ماده شوینده‌ای تمیز می‌شود ولی پیشنهاد ما و بهترین راه شستشو استفاده از آب گرم و مایع شوینده می‌باشد بطوری که برای مدت کوتاهی بدنه دیگ را درون آب گرم خیس کنید و سپس بشویید. در صورتی که بخواهید دیگ زودپز خود را با ماشین ظرفشویی بشویید، ابتدا بقایای غذا را با اسکاچ پاک کنید و پس از شستشو نیز بلافاصله آن را خشک کنید.

و اما نکته پایانی برای از بین بردن بقایای مواد غذایی چسبیده در انتهای دیگ، در صورتی که این مواد مقاومت بالایی داشته باشند شما می‌توانید داخل دیگ را پر از آب کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید پس از این مدت تکه‌های سوخته مقاومت خود را از دست داده و قابل کنده شدن هستند. پس از پایان این مدت آب آلوده دیگ را خالی کنید. در صورتی که قسمتی از تکه‌های سوخته همچنان در انتهای ظرف باقی مانده بود شما می‌توانید این عمل را مجدد انجام دهید با این تفاوت که اول در انتهای ظرف مقداری سرکه اسپری نموده و مجدد دیگ را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید.

چرا باید در زودپز شیر بجوشانیم؟

ظروف پخت و پز استیل جزو سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین ظروفی است که در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. ...

راه‌های تمیز کردن زودپز سوخته

در صورتی که پس از پایان یافتن پخت قسمت داخلی زودپز شما دچار لکه‌های سوختگی گردد، برای سفید شدن آن و از بین بردن لکه‌ها بهترین پاک کننده سرکه می‌باشد زیرا به علت خاصیت اسیدی که دارد باعث از بین بردن تمامی آنها می‌شود. کافیست مقداری سرکه سفید را بصورت اسپری روی وسیله مورد نظر بپاشید و با پارچه نرم آن را پاک کنید.

مورد بعدی آبلیمو یکی دیگر از پاک کننده‌ها، که می‌توان برای این کار استفاده نمود. کافیست این مواد را روی ظرف ریخته و با دستمال نرم تمیز نمایید.

علاوه بر دو مورد قبل که بیان گردید شما می‌توانید از پاک کننده های مخصوص استیل که در فروشگاه‌ها نیز مورد عرضه قرار می‌گیرد استفاده کنید.

در صورتی که لکه و تیرگی‌های ایجاد شده روی سطح مقاومت بسیار بالایی داشتند، شما می‌توانید به نمایندگی‌های محصول خود مراجعه کرده و سطح آن را پولیش نمایید. جهت مطالعه بیشتر در رابطه با محصولات استیل میتوانید دیگر مطالب در مجله دانستنی‌ها را مطالعه نمایید.